سوال: آیا علماى مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر و یا قبور صالحین ، نظر مثبت دارند؟
آرى ، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله
، و رملى شافعى و محب الدین طبرى و ابو الصیف یمانى - یکى از علماى بزرگ مکه و
زرقانى مالکى و عزامى شافعى و دیگران نقل شده است ، که تفصیل آن به این شرح است:
عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل مى گوید:
از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسول اللّه و تبرّک با مس آن ، و بوسیدن و یا مس و
متبرّک شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب ، چه حکمى دارد؟ پدرم گفت: هیچ
اشکالى ندارد . الجامع فى العلل و
معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414.
رملى شافعى مى گوید: تبرّک به قبر پیامبر و یا عالم و یا اولیا
جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادى ندارد . کنز
المطالب ، ص219.
محب الدین طبرى شافعى گوید: بوسیدن قبر
و دست گذاشتن روى آن جایز است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است . اسنى
المطالب ، ج1 ، ص331.
از نظر تاریخى ثابت شده است که مردم از
خاک پاک قبر پیامبر و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر مى داشتند و
روایاتى هم وارد شده که تربت مدینه شفاى هر دردى است و امان از جذام و صداع.
از جمله زرکشى مى گوید : تربت قبر حمزه
از منع برداشتن خاک حرمین ، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براى
معالجه صداع است . وفاء الوفا ، ج1 ، ص69.
ابو سلمه از پیامبر نقل مى کند :
«غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام».
ابن اثیر جزرى از پیامبر نقل کرده: «وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ
مِنْ کُلِّ داءٍ».
«سوگند به کسى که جان من در دست اوست ،
غبارِ خاک مدینه شفاى از هر دردى است .»
سمهودى مى نویسد: روش صحابه و دیگران
این بود که از خاک قبر پیامبر برمى داشتند وفاء الوفا ، ج1 ، ص544.