علت نامگذاری حضرت فاطمه به "زهراء"

احمد بن سنان قرمانی دمشقی، در کتاب «الاخبار الدول وآثار الاول فی التاریخ» گوشه ای از فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان کرده و از جمله این سخن عایشه را در باره حکمت نامگذاری آن حضرت به «زهراء» نقل کرده است:

ذکر فضائل فاطمة الزهراء البتول رضی الله عنها

بنت رسول الله صلی الله علیه وآله، کان صلی الله علیه وسلم یحبها، لانها کانت عابدة زاهدة ، وکانت تذکرة له من خدیجة، وکانت لها اسماء لها تدعی بها: احدها البتول، والثانی زهراء، والثالث طاهرة، والرابع مطهرة، والخامس فاطمة.

قالت عائشة : کنا نخیط ونغزل وننظم الإبرة باللیل فی ضوء وجه فاطمة وقالت : إذا أقبلت فاطمة کانت مشیتها مشیة رسول الله صلی الله علیه وسلم وکانت لا تحیض قط لأنها خلقت من تفاحة الجنة ، ولقد وضعت الحسن والحسین بعد العصر ، وطهرت من نفاسها فاغتسلت وصلت المغرب ولذلک سمیت الزهراء .

بیان فضائل فاطمه زهرا، بتول که خداوند از او راضی باد.

وی دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله است، رسول خدا او را دوست می داشت؛ زیرا او یک انسان عابد و زاهد بود. او یاد آور مادرش خدیجه بود.

حضرت زهرا نامهایی داشت که به آن ها خوانده می شد:

اول: بتول؛

دوم؛ زهرا؛

سوم؛ طاهره،؛

چهارم: مطهره؛

پنجم: فاطمه.

عایشه می گوید: ما در شعاع نور صورت فاطمه، در شب تاریک خیاطی ، پشم ریسی و سوزن نخ می کردیم.

عایشه گفته است: هنگامی که فاطمه به سوی ما می آمد، راه رفتن او همانند راه رفتن رسول خدا صلی الله علیه وسلم بود. فاطمه هرگز حیض نمی شد؛ زیرا او از سیب بهشتی آفریده شده بود.

فاطمه، فرزندانش حسن و حسین را بعد از نماز عصر به دنیا آورد، و از نفاس پاک شد و غسل نمود و نماز مغرب را پاک انجام داد؛ از این جهت است که فاطمه ، «زهرا» نامیده شده است.

القرمانی، احمد بن یوسف، (متوفای 1019هـ)، الاخبار الدول وآثار الاول فی التاریخ، ج1، ص256، تحقیق : الدکتور فهمی سعد و الدکتور احمد حطیط، عالم الکتب.